Activiteiten

Stichting Lemat biedt landelijk een breed scala aan diensten aan, zowel aan de doelgroep als aan instanties die met de doelgroep werken. Verder is het belangrijk om hierin ook flexibel te zijn en goed de signalen van de doelgroep/instanties op te vangen. Op deze manier onderzoekt de Stichting waar vraag naar is en kan de Stichting hierop zo goed mogelijk anticiperen.

Voor ieder wat wils. Wij bieden maatwerk aan alle instanties. Van een 3 uur durende workshop tot een 8 wekelijkse empowerment training die wij verzorgen aan de doelgroep waarbij wij dieper op de inhoud kunnen gaan en zo ook meer duurzaam resultaat behalen.

Vanuit onze expertise en ervaring met verschillende gemeenten, taalinstituten en andere betrokken partijen, bieden wij verschillende soorten activiteiten aan:

-Empowerment trainingen

Voor de Eritrese nieuwkomers bieden wij empowerment trainingen aan. Wij bespreken op een interactieve manier de normen en waarden in Nederland, de verschillen tussen de twee culturen en bespreken waarom integratie essentieel is. Wij coachen de doelgroep op een motiverende manier en stellen belang van educatie voorop. Ook worden er zaken besproken zoals tijdsbesef en planning in Nederland, het passieve gedrag van de doelgroep versus het directe en assertieve gedrag in Nederland. Wij lichten toe waarom de verschillen er zijn en waar deze vandaan komen.

Vaak bespreken we vooraf met de desbetreffende organisatie de curriculum voor de workshop door de knelpunten die zij tegenkomen, te behandelen in de workshops.

Voertaal is vaak Tigrinya maar wij proberen daar waar het kan zoveel mogelijk Nederlands te spreken.

-Workshop “cultuursensitief werken met Eritrese nieuwkomers” .

Voor docenten, begeleiders en andere professionals die met de Eritrese doelgroep te maken hebben, bieden we een workshop aan in de vorm van ‘Train de Trainer’.

Om de Eritreërs goed te kunnen helpen en ondersteunen, is het belangrijk om deze doelgroep goed te begrijpen. Centraal in deze workshop staan de culturele achtergronden en kenmerken van Eritrea. Er wordt o.a gesproken over geschiedenis van Eritrea, de taal en het onderwijssysteem. Wij krijgen veel vragen van professionals die volgens ons al kunnen worden “opgehelderd” als bepaalde gedragsuitingen kunnen worden gerelateerd naar de cultuur. Voorbeeld kan zijn de houding van de doelgroep naar de professionals, ik hoor vaak dat ze nonchalant en ongeinteresseerd overkomen omdat ze men niet in de ogen aankijken en verder niet veel vragen of opmerkingen hebben. In de Eritrese cultuur kijk je iemand niet aan uit respect en het vele vragen/opmerkingen maken is ook niet gebruikelijk vanuit de Eritrese cultuur.

Doel van de workshop is om professionals mee te nemen naar de wereld waar de doelgroep vandaan komt en de professsionals handvaten mee te geven voor de begeleiding

-Aanvullende taallessen/spreekuur voor Eritrese nieuwkomers.

Wij bieden wekelijks aanvullende taallessen/huiswerkbegeleiding en een spreekuur aan in 3 verschillende gemeenten.

Assen– Elke maandagavond en woensdagavond van 19:00 uur tot 21:30 in het MFA Kloosterveen.

Amsterdam– Elke maandagavond van 18.30 tot 21:00 uur bij Taal & Coast taalschool in zuid-oost.

Rotterdam– elke zaterdagmiddag van 12:00 tot 14:00 uur bij Seedz Society in zuid.

Wij zijn altijd opzoek naar vrijwilligers, interesse?Stuur dan een mailtje naar ons mailadres stichtinglemat@hotmail.com.

.

Advertenties